System statystyk
System statystyk pozwala w przybliżeniu określić poziom rozwoju postaci, a także porównać umiejętności dwóch postaci. Rozwój odpowiednich statystyk pozwala osiągać wyższe poziomy zaawansowania, a tym samym używać coraz trudniejszych zaklęć. Punkty statystyk odpowiadają także w zależności od rodzaju dziedziny, za szybkość i siłę zaklęć postaci, czy też za jej ogólną kondycję fizyczną.
Aby zrozumieć powyższy system warto zapoznać się z Magicznymi księgami, a w szczególności z Systemem zaklęć i Systemem eliksirów. Przydatne są również umiejętności dodatkowe
Podział statystyk
Statystyki na forum dzielą się na dwie pule. Pierwsza z nich to umiejętności praktyczne, które odpowiadają w szczególności za poziom zaawansowania postaci w danych dziedzinach zaklęć, a także za jej ogólną sprawność fizyczną. Umiejętności praktyczne składają się z następujących kategorii:
1. Magia uzdrowicielska (wymaga minimum po 6 punktów w magii ucieleśnienia oraz magii transmutacyjnej.)
2. Magia iluzji i uroków
3. Magia ucieleśnienia
4. Magia transmutacyjna
5. Magia żywiołów (wymaga minimum 8 punktów w dziedzinie magii ucieleśnienia.)
6. Czarna magia (wymaga minimum po 6 punktów w magii ucieleśnienia oraz magii uroków i iluzji.)
7. Eliksirowarstwo.
8. Sprawność fizyczna - uwaga! sprawność fizyczna odpowiada za miotlarstwo, a także za pojedynki bez użycia magii i inne akcje, które wymagają szybkości, siły czy wytrzymałości, a nie dają się ująć w ryzy dziedzin magicznych.
Kolejna grupa statystyk to "wiedza postaci". Są to statystyki określają wiedzę postaci w dziedzinach, w których znacznie rzadziej wykorzystuje się na forum kostki (co nie oznacza, że wcale!). Wysoki poziom statystyk w tych dziedzinach może okazać się niezwykle pomocny podczas lekcji, ale i innych fabularnych sesji, w których niezbędna będzie akurat wiedza z zakresu konkretnej dziedziny magii. Do tej puli statystyk należą:
1. Astronomia
2. Historia magii
3. Mugoloznawstwo
4. Numerologia
5. Opieka nad magicznymi stworzeniami
6. Starożytne runy
7. Wróżbiarstwo
8. Zielarstwo
Statystyki bazowe
Każdy gracz dostaje na start odpowiednią liczbę punktów statystyk do rozdania w obu pulach w zależności od wieku postaci. Statystyk nie można przenosić do innej puli! Oznacza to, że mając do wykorzystania po 30 punktów statystyk w obu grupach, nie można rozdać 35 punktów w umiejętnościach praktycznych i 25 w wiedzy postaci.
Statystyki bazowe dla uczniów:■ I klasa - po 15 punktów w każdej puli
■ II klasa - po 20 punktów w każdej puli
■ III klasa - po 25 punktów w każdej puli
■ IV klasa - po 30 punktów w każdej puli
■ V klasa - po 35 punktów w każdej puli
■ VI klasa - po 40 punktów w każdej puli
■ VII klasa i świeżo upieczeni absolwenci - po 45 punktów w każdej puli
Statystyki bazowe dla dorosłych:■ 20-30 lat - po 55 punktów w każdej puli
■ 30-50 lat - po 60 punktów w każdej puli
■ powyżej 50 lat - po 65 punktów w każdej puli
Statystyki dodatkowe
Z racji tego, że realia forum obejmują czas wojny pomiędzy śmierciożercami, a Zakonem Feniksa, każda z postaci przynależąca do jednej z tych "organizacji" otrzymuje dodatkowo 5 punktów statystyk do rozdania w dowolnych pulach. Można więc rozdać je zarówno w umiejętnościach praktycznych, jak i wiedzy postaci.
Ponadto postaci o stażu dłuższym niż rok (aktywnie grające), otrzymują także dodatkowe 5 punktów statystyk na podobnych zasadach co członkowie Zakonu Feniksa i śmierciożercy.
Rozwój statystyk
Punkty statystyk można wykupić za zdobywane fabularnie fasolki, których system został opisany tutaj.
Co istotne, statystyki nie mają żadnego maksymalnego progu, co oznacza, że jeśli tylko gracz ma ochotę, może rozwinąć nawet i 30 punktów w konkretnej dziedzinie magii. Jednakże należy pamiętać o tym, iż podniesienie statystyki powyżej 15 kosztuje już nie 1, a 2 punkty statystyk.
Przykład: Gracz ma 15 punktów w Czarnej Magii. Jeśli chce mieć w niej 17 punktów, musi wydać już nie 2, a 4 punkty statystyk.
Znaczenie statystyk
Prosimy o przemyślenie swoich wyborów, ponieważ raz rozdanych statystyk nie można już później zmienić. Statystyki mają zaś na forum niebagatelne znaczenie, czy to w pojedynkach, meczach quidditcha, czy sesjach fabularnych z Mistrzem Gry. Skuteczność akcji lub siłę zaklęcia określa się bowiem jak sumę punktów statystyk rozdanych w daną dziedzinę oraz wynik rzutu kością.